Pilates

Pilates is een methode voor het trainen van het hele lichaam. De lessen worden gegeven door Monique Bak


Deze trainingsmethode is ruim 100 jaar geleden door Joseph Pilates ontwikkeld. Omdat hij als kind leed aan chronische aandoeningen zocht hij naar een manier om zijn gezondheid te verbeteren en zijn lichaam sterker te maken. Dat deed hij met o.a. krachttraining, gym en boksen.
Later verdiepte hij zich ook in Tai Chi en yoga. Hij was gefascineerd door de enorme concentratie bij die oefeningen, de controle over de geest en niet in de laatste plaats de belangrijke rol van de ademhaling in de oefeningen. Zo ontstond een trainingsmethode die vooral gebaseerd was op een nauwkeurig en gecontroleerd bewegingspatroon en die hij aanduidde met “Contrology”. In 1945 publiceerde hij een boek met daarin zijn grondoefeningen. Deze oefeningen vormen nog altijd het hart van de methode.


Resultaten van Pilates

Versterking van de core; stevige en slanke spieren; betere lichaamshouding; verbetering van het lichaamsbewustzijn; minder stijfheid; beter evenwicht; betere prestaties in andere sporten; ontspanning.

Voorwaarde is dat er met regelmaat en nauwkeurig getraind wordt. Hoe vaker je traint, des te sneller je resultaat ziet.
Joseph Pilates zei hierover: “ Na 10 uur training voel je je beter, na 20 uur training zie je er beter uit, na 30 uur heb je een nieuw lichaam.”


Pilates lessen

In mijn Pilates lessen leg ik de nadruk op het zo goed mogelijk uitvoeren van de bewegingen in een oefening. Omdat de dieperliggende spieren van de core (bekkenbodem-, buik- en rugspieren) zo belangrijk zijn voor een betere lichaamshouding dienen deze bewust geactiveerd te worden. Kwaliteit gaat boven kwantiteit! Groepen zijn daarom klein max. 8 personen; wat ruimte laat voor individuele aandacht.
De ademhaling speelt een belangrijke rol in de oefeningen, zeker ook voor het ritme in de oefeningen en de ontspanning. Materialen zoals ballen en elastieken worden gebruikt. Elke lesuur wordt afgesloten met een korte ontspanning.

Maandag:17.30-18.30 uur
Vrijdag:  10.30-11.30 uur  Zondag : 9.30-10.45 uur 

 

Zaterdag 12.00-13.15 uur Back- in- shape les voor jonge moeders (kijk onder zwangerschap)

 


Informatie:  of  06.23229967